Gastvortrag/ Guest Lecture Peter Osborne 4. 11. 2021
Gastvortrag von Dr. Peter Osborne von der Kingston University London/ The Philosophy Department cordially invites you to a guest lecture by Dr. Peter Osborne from Kingston University London
âContemporizing the Classical / Classicizing the Contemporary“
am Donnerstag, den 4. November 2021
um 18.00 Uhr
im Lichthof der UniversitĂ€t fĂŒr angewandte Kunst Wien, Oskar-Kokoschka-Platz 2, 1010 Wien
Voranmeldung: https://pretix.eu/Angewandte-Philosophie/PeterOsborne/
(see English below) Der Gastvortrag fand in englischer Sprache auf Einladung von Antonia Birnbaum statt – Eintritt frei, eine Voranmeldung war unbedingt erforderlich.
Wir ersuchen Sie, die Zutrittsregeln der UniversitÀt zu beachten (www.dieangewandte.at/covid19).
In diesem Vortrag wird ĂŒber die Beziehungen zwischen den zeitlichen und periodisierenden Kategorien des Klassischen, der Moderne und des Zeitgenössischen nachgedacht, und zwar anhand einer Kritik ihrer Reartikulation im Projekt Puschkin XXI des Puschkin Museums Moskau. Ausgehend von Ernest Gombrichs berĂŒhmter Darstellung der âstilistischen Kategorien der Kunstgeschichteâ in seinem 1963 erschienenen Essay âNorm und Formâ wird gefragt: âLĂ€sst sich dieser Periodisierungsmodus wirklich noch bis in die Gegenwart verlĂ€ngern?â, âWorin liegt der wahre Unterschied des Zeitgenössischen?â, âWelche kritische Arbeit leistet es als Bezeichnung fĂŒr eine bestimmte Art von Kunst?
Dr. Peter Osborne ist Professor fĂŒr moderne europĂ€ische Philosophie und Direktor des Centre for Research in Modern European Philosophy (CRMEP) an der Kingston University London. Er hatte internationale Gastprofessuren im Fachbereich Philosophie an der UniversitĂ€t Paris-8, am Königlichen Kunstinstitut in Stockholm und an der Yale University School of Art inne. Osborne hat BeitrĂ€ge fĂŒr eine Reihe internationaler Zeitschriften verfasst (darunter: Afterall, Artforum, Art History, Cultural Studies, New German Critique, New Left Review, October, Oxford Art Journal, Telos, Texte zur Kunst) und Kataloge fĂŒr Kunstinstitutionen (zuletzt fĂŒr das Reina Sofia, Madrid und das MMK Frankfurt – fĂŒr die kommende Ausstellung ĂŒber Duchamp im FrĂŒhjahr 2022). Er war Ko-Kurator der norwegischen Vertretung auf der Biennale von Venedig 2011. Von 1983 bis 2016 war er Redakteur der britischen Zeitschrift Radical Philosophy. Zu seinen BĂŒchern gehören The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde (1995; 2011), Philosophy in Cultural Theory (2000), Conceptual Art (2002), Marx (2004), Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art (2013) und The Postconceptual Condition (2018). Sein nĂ€chstes Buch, Crisis as Form, wird 2022 erscheinen.
——————————-
The guest lecture was held in English at the invitation of Antonia Birnbaum, philosophie.uni-ak.ac.at. – Admission free, pre-registration is required: https://pretix.eu/Angewandte-Philosophie/PeterOsborne/
We kindly ask you to respect the admission rules of the university (www.dieangewandte.at/covid19).
This talk will reflect on the relations between the temporal and periodizing categories of the classical, the modern and the contemporary, via a critique of their rearticulation in the Pushkin XXI project of the Pushkin Museum Moscow. Setting out from Ernest Gombrichâs famous account of âthe stylistic categories of art historyâ in his 1963 essay âNorm and Formâ, it asks: âCan this mode of periodization really still be extended up to the present today?â âWherein lies the true difference of the contemporary?â, âWhat critical work does it do as a designation for a particular kind of art?â
Peter Osborne is Professor of Modern European Philosophy and Director of the Centre for Research in Modern European Philosophy (CRMEP), Kingston University London. He has held Visiting International Chairs in the Philosophy Department at the University of Paris-8, the Royal Institute of Art, Stockholm and Yale University School of Art. Osborne has contributed to a range of international journals (including: Afterall, Artforum, Art History, Cultural Studies, New German Critique, New Left Review, October, Oxford Art Journal, Telos, Texte zur Kunst) and catalogues for art institutions (most recently at Reina Sofia, Madrid and MMK Frankfurt â for its forthcoming show on Duchamp, spring 2022). He was co-curator of the Norwegian Representation at the Venice Biennale 2011. From 1983 to 2016 he was an editor of the British journal Radical Philosophy. His books include The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde (1995; 2011), Philosophy in Cultural Theory (2000), Conceptual Art (2002), Marx (2004), Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art (2013) and The Postconceptual Condition (2018). His next book, Crisis as Form, is forthcoming in 2022.